Λογοτεχνία

Λογοτεχνία (22)

 

Οι υπερφίαλες σπατάλες της μοναρχίας και η απληστία της αριστοκρατίας έχει φέρει τη Γαλλία σε δεινή οικονομική κατάσταση και το λαό σε εξαθλίωση, στα τέλη του 19ου αιώνα. Την ώρα που η κοινωνία πεινάει, ο ιδιοκτήτης μιας μεγάλης βιοτεχνίας ανακοινώνει μείωση των μισθών, οι εργάτες εξεγείρονται και λεηλατούν τις εγκαταστάσεις της, είναι 28 Απριλίου του 1789. Οι αναταραχές συνεχίζονται σποραδικά με την οργή του λαού να ξεχειλίζει. Με αποκορφύφωμα τη νύχτα της 13ης Ιουλίου και τη 14η Ιουλίου, οι κάτοικοι του Παρισιού και άλλοι Γάλλοι που έχουν φτάσει στο Παρίσι για να διαμαρτυρηθούν, ξεχύνονται στους δρόμους διαμαρτυρόμενοι, πολιορκούν τα τείχη της Βαστίλης και τελικά την καταλαμβάνουν. Η Επανάσταση είναι πλέον γεγονός.

Ο Ερίκ Βυϊγιάρ στο βιβλίο του 14η Ιουλίου (εκδ. Πόλις) μεταφέρει την εικόνα της Γαλλικής Επανάστασης όπως την βίωσαν καθημερινοί άνθρωποι, οι οποίοι χωρίς να κατέχουν αξιώματα ή τίτλους τιμής, έπαιξαν πρωταγωνιστικό ρόλο στην πορεία της Ιστορίας. Αυτό που στα βιβλία ιστορίας αναφέρεται ως «πλήθος» είναι ο καταλυτικός παράγοντας που έκανε πράξη την ιδέα της επανάστασης. Το να αφιερώσει ο ιστορικός ολόκληρες σελίδες για τα ονόματα εργατών, ανέργων, τεχνητών, απλών Παριζιάνων που βρέθηκαν στους δρόμους τις ημέρες της Γαλλικής Επανάστασης, είναι ένας φόρος τιμής προς όσους αγωνίστηκαν, αλλά και μια υπενθύμιση πως -παρά την καπηλεία και εκτροπή της Επανάστασης σε μια όχι και τόσο λαϊκή κατεύθυνση- αυτοί που διαγράφουν το ρου της ιστορίας είναι «απλοί» άνθρωποι ακόμη και αν τελικά δεν καταγράφονται επίσημα.

Το «πλήθος», ο λαός δεν είναι πια μια άμορφη μάζα όταν συγκεντρώνεται, βγαίνει στους δρόμους και αγωνίζεται για την ζωή του κι η επανάσταση έτσι έρχεται σε μέτρα ανθρώπινα και καθημερινά…

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Παρασκευή, 10 Απριλίου 2020 09:21 Συντάκτης:

 

Ο Ερίκ Βυϊγιάρ αφηγείται σε λογοτεχνικό ύφος ένα από τα μεγαλύτερα εγκλήματα κατά πληθυσμών στη διάρκεια του 19ου αιώνα. Στη βέλγικη αποικία του Κονγκό, οι άποικοι τιμωρούσαν τους ιθαγενείς κόβοντάς τους τα χέρια αν δε συμμορφώνονταν με τις απαιτήσεις παραγωγής καουτσούκ του βασιλιά Λεοπόλδου Β’. Από τα χρυσοποίκιλτα σαλόνια της Ευρώπης όπου οι «πολιτισμένοι» ηγέτες κάνουν τη μοιρασιά του κόσμου βρίσκεται ο αναγνώστης στους τόπους των ιθαγενών της Αφρικής, όπου η μοιρασιά ξεφεύγει από τις νοητές γραμμές στους χάρτες και επιβάλλεται δια της πιο αποτρόπαιας βίας. Εκεί εντοπίζονται οι απαρχές του ελεύθερου εμπορίου, όσο οι Ευρωπαίοι αναζητούσαν τις καταβολές του Νείλου, ανακάλυπταν και εκμεταλλεύονταν τον πλούτο των εθνών υποδουλώνοντας τους λαούς που συναντούσαν στο δρόμο τους. Ιχνηλατώντας την περίοδο της αποικιοκρατίας, σκιαγραφείται η αφετηρία του σύγχρονου κόσμου, η «αφετηρία της δικής μας νεωτερικότητας».

Ο Βυϊγιάρ περιγράφει με τον πλέον παραστατικό τρόπο τις βάσεις όπου χτίστηκε ο σύγχρονος κόσμος, τις πηγές του πλούτου που έρρεε στην ευρωπαϊκή αγορά στα πρώτα βήματα των καπιταλιστικών κοινωνιών και τον ειδεχθή τρόπο κατά τον οποίο ο πλούτος αυτός αποσπώντο. Την εποχή όπου στην Ευρώπη εξυμνούταν το ελεύθερο εμπόριο και το «αόρατο χέρι της αγοράς», στην Αφρική οι ιθαγενείς λαοί υποδουλώνονταν και ακρωτηριάζονταν για παραδειγματισμό. Αυτό που ο συγγραφέας δεν παραλείπει να καταδείξει ακόμα, είναι πως οι απόγονοι αξιωματούχων και αριστοκρατών που βρίσκονταν στα σαλόνια τότε, σήμερα κατέχουν διοικητικές θέσεις και τίτλους σε κολοσσιαίες επιχείρησεις και ιδρύματα.

Η πολιτική ορθότητα έμεινε στο κατώφλι τους, ουδέποτε διέρρηξε ή έστω αμφισβήτησε τη συνέχεια του σημερινού τρόπου παραγωγής…

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Τρίτη, 07 Απριλίου 2020 11:11 Συντάκτης:

 

Στην προεπαναστατική Αβάνα, οι αγγλικές μυστικές υπηρεσίες στρατολογούν ως πράκτορα το Βρετανό Ουέρμολντ. Ο κύριος Ουέρμολντ, ένας φιλήσυχος έμπορος ηλεκτρικών σκουπών, αν και αρχικά απρόθυμος, πιέζεται από τις οικονομικές ανάγκες αυτού και της σπάταλης αγαπημένης κόρης του, και δέχεται την πρόταση.

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Πέμπτη, 26 Μαρτίου 2020 09:43 Συντάκτης:

 

 

(Ή …η αρχή του κόκκινου Δεκέμβρη του 44)

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Τετάρτη, 04 Δεκεμβρίου 2019 18:01 Συντάκτης:

 

«TZENH KAI MAΡΞ» της Σοφίας Αδαμίδου, βασισμένο στην πλούσια επιστολογραφία της Τζένης Μαρξ με το σύντροφό της και επαναστάτη φιλόσοφο, σε δραματουργική επεξεργασία και σκηνοθεσία της Ρουμπίνης Μοσχοχωρίτη, και την πρωτότυπη μουσική του Σταμάτη Κραουνάκη, στο θέατρο «OLVIO».

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Τρίτη, 03 Δεκεμβρίου 2019 11:10 Συντάκτης:

 

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠΟ ΤΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΤΗΣ ΟΛΓΑΣ ΜΟΣΧΟΧΩΡΙΤΟΥ, «ΜΠΟΡΕΙΣ Ν’ ΑΛΛΑΞΕΙΣ ΜΟΝΟ ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΣΟΥ» , Εκδόσεις ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ

 

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Κυριακή, 17 Νοεμβρίου 2019 20:43 Συντάκτης:

 

 

Ο Χαρίλαος Φλωράκης έλεγε πως «αλήθεια είναι ό,τι συμφέρει το λαό». Το θυμάμαι από τους τίτλους μιας συνέντευξής του στο «ΒΗΜΑ», στα τέλη της δεκαετίας του 1970.

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Τετάρτη, 09 Οκτωβρίου 2019 12:22 Συντάκτης:

 

Ανακάλυψα τον Θανάση Σκρουμπέλο στο μπαρ «Αισθηματίες». Ένα ξημέρωμα κουβεντιάζοντας για βιβλία με τον Κώστα (Παντιώρα) μου είπε: «Διάβασε Μπλε Καστόρινα Παπούτσια». Του λέω: «Στείλε μου μήνυμα τώρα, γιατί με τόσα ποτά θα το ξεχάσω το πρωί». Κι όμως, την άλλη μέρα, Κυριακή ήταν, θυμόμουν τον τίτλο, τον έψαξα και τον παρήγγειλα στο Booktalks και τη Δευτέρα μπήκα στον κόσμο του Θανάση Σκρουμπέλου. Κι αφού τελείωσαν τα Μπλε Καστόρινα Παπούτσια, πήρα το Bella Ciao, τον Μαύρο Μακεδόνα, Τα φίδια στον Κολωνό, και φυσικά τη Βέλβετ Παλμ (όλα τα βιβλία του κυκλοφορούν από τον Τόπο-Μοτίβο Εκδοτική) για την οποία είχα γράψει εδώ στο viewtag.

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Πέμπτη, 04 Ιουλίου 2019 12:23 Συντάκτης:

Τη Δευτέρα 11 Φεβρουαρίου, στις 7.30 το απόγευμα, οι εκδόσεις Καστανιώτη και το Polis Art Café παρουσιάζουν το νέο μυθιστόρημα του Δημήτρη Γράψα, Η γυναίκα του πρωινού τρένου.

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Κυριακή, 10 Φεβρουαρίου 2019 09:47 Συντάκτης:
Σελίδα 2 από 2

Θέλουμε να μιλήσουμε για τον κομμουνισμό της εποχής μας, την αναγκαία αλλά όχι δεδομένη προοπτική. Θέλουμε να μιλήσουμε ταυτόχρονα για την καθημερινή επιβίωση και τον αγώνα γι’ αυτήν.

ΛΙΣΤΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Εγγραφείτε στην λίστα επικοινωνίας μας για να είστε πάντα ενημερωμένοι.