ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ (536)

 

 

Επιμέλεια: Χρήστος Λάσκος & Δημοσθένης Παπαδάτος-Αναγωστόπουλος

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Τετάρτη, 17 Ιουνίου 2020 09:57 Συντάκτης:

Τριμηνιαία έκδοση Θεωρίας και Πολιτισμού

Διεύθυνση Έκδοσης: Ευτύχης Μπιτσάκης

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Δευτέρα, 15 Ιουνίου 2020 08:24 Συντάκτης:

To 1909 ο Τζακ Λόντον στο διήγημά του “Κάτω από τις ράγες” ξεκινάει έτσι: “Το παλιό Σαν Φραντσίσκο πριν από το Σεισμό, χωριζόταν στη μέση από δυο σιδερένιες ράγες που διασχίζανε σ’ όλο το μήκος της Μάρκετ στρίτ. Ανάμεσα στην κίνηση και τους θορύβους του δρόμου ξεχώριζε ο διαπεραστικός θόρυβος από το αδιάκοπο πηγαινέλα των τραμ πάνω στις ράγες. Πάνω από τις ράγες, στα βορινά, ήταν τα θέατρα, τα ξενοδοχεία, τα καλά μαγαζιά, οι τράπεζες, οι σοβαροί αξιοσέβαστοι επιχειρηματικοί οίκοι. Κάτω από τις ράγες, στα νότια, ήταν συγκεντρωμένα τα εργοστάσια, τα χαμόσπιτα, τα πλυντήρια, τα συνεργεία, τα μηχανουργεία, οι εργατικές κατοικίες. Οι ράγες ήταν το σύνορο που χώριζε, με μεταφορική σημασία βέβαια, την κοινωνία του Σαν Φραντσίσκο σε τάξεις…” (Οι ευνοούμενοι του Μίδα, εκδ. Νέα Σύνορα, μετ. Αγγελική Φιλιππάτου)     

Συντάκτης:

Υπάρχει μια παλιά μικρή ιστορία, και δεν θυμάμαι που τι διάβασα πρόσφατα: Έδεσαν ένα μικρό ελεφαντάκι στο δέντρο με αλυσίδα. Το ελεφαντάκι χτύπησε, τράβηξε, προσπάθησε, δεν κατάφερε τίποτα περισσότερο από το να τραυματιστεί. Το πήρε απόφαση. Πέρασε ο καιρός και τα χρόνια το ελεφαντάκι έγινε κοτζάμ ελέφαντας, πιο μεγάλος και πιο δυνατός από το δέντρο. Μια να του ’δινε θα το ξερίζωνε. Όμως έμεινε εκεί. Δεν προσπάθησε ποτέ πια. 

Συντάκτης:

«Οι καλλιτέχνες είναι σε αναβρασμό όχι μόνο για την τωρινή κατάσταση. Είμαστε σε αναβρασμό, διότι λόγω της κατάστασης με τον κορονοϊό ανακαλύπτουμε πόσο τα τελευταία χρόνια οι επιλογές και η συναίνεση στους όρους εργασίας που είχαν διαμορφωθεί, μας είχαν μετατρέψει στα μάτια του κράτους και του κόσμου που μας περιβάλλει, σε χομπίστες». Αυτό δηλώνει η Όλγα Σπυράκη, χορογράφος-χορεύτρια, στη σύντομη συνέντευξη που μας παραχώρησε.

Για την πρωτοβουλία Support Art Workers λέει ότι ήταν μια γόνιμη παρέμβαση που ενίσχυσε τη συλλογικότητα και τους δεσμούς μεταξύ των καλλιτεχνών, υποστηρίζοντας και την κοινή δράση των σωματείων. Ενώ, την ίδια στιγμή η ιδρυτική ομάδα βοήθησε τους καλλιτέχνες να αντιληφθούν ακόμα και με νομικούς όρους την υπόστασή τους ως εργαζόμενοι και τα δικαιώματα που μπορούν να διεκδικήσουν.

Συντάκτης:

Πηγή

 

Η νέα κινηματογραφική δουλειά του ζωγράφου, σκηνογράφου, συγγραφέα, σκηνοθέτη Κυριάκου Κατζουράκη «Η Επιστροφή του Προμηθέα», σε σενάριο του ίδιου και του Λεωνίδα Βατικιώτη, ερευνά ένα φλέγον ζήτημα που αφορά πολλούς και για το οποίο μιλάμε λίγο. Την ενεργειακή φτώχεια. Πώς μπορεί να μιλήσει κανείς για ένα τόσο επίκαιρο και πολιτικά μείζον ζήτημα με τρόπο ολιστικό, κατανοητό και δημιουργικό ταυτόχρονα;

H μνήμη, η αρχέγονη, η ιστορική και η πρόσφατη είναι ο οδηγός αυτού του εξαιρετικού ντοκιμαντέρ που δεν χαρίζεται σε κανέναν αλλά και δεν διολισθαίνει στο λαϊκισμό, την εύκολη αφήγηση ή σε μια τετριμμένη δημοσιογραφική και επιστημονική μόνο προσέγγιση.

Συντάκτης:

Ας κάνουμε τα γεγονότα εικόνες.

Ο λευκός αστυνομικός που πατάει με το γόνατο και τελικά πνίγει έναν άοπλο μαύρο, τον Τζορτζ Φλόιντ, στη Μινεάπολη των ΗΠΑ, είναι εικόνα ανάλογη με εκείνη από το Βιετνάμ, το κοριτσάκι που γυμνό και καμένο από τις ναπάλμ της αμερικάνικης “βοήθειας” τρέχει έντρομο στο δρόμο. 

Συντάκτης:

 

''Δεν θα υπάρχει γέλιο, παρά μόνο το γέλιο του θριάμβου για κάποιο νικημένο εχθρό... θα υπάρχει η αγαλλίαση της νίκης, η συγκίνηση να ποδοπατάς έναν ανήμπορο εχθρό. Αν θέλεις μια εικόνα του μέλλοντος, φαντάσου μια μπότα να πατάει το πρόσωπο ενός ανθρώπου - για πάντα... το πρόσωπο που θα ποδοπατιέται θα βρίσκεται πάντα εκεί... για να νικηθεί και να ταπεινωθεί ξανά και ξανά... Όλα θα συνεχίζονται ...οι συλλήψεις, τα βασανιστήρια, οι εκτελέσεις, οι εξαφανίσεις, δεν θα σταματήσουν ποτέ… κι αυτόν τον κόσμο στο τέλος θα τον αποδεχτείς, θα τον καλωσορίσεις, θα γίνεις μέρος του."

Συντάκτης:
Σελίδα 9 από 45

Θέλουμε να μιλήσουμε για τον κομμουνισμό της εποχής μας, την αναγκαία αλλά όχι δεδομένη προοπτική. Θέλουμε να μιλήσουμε ταυτόχρονα για την καθημερινή επιβίωση και τον αγώνα γι’ αυτήν.

ΛΙΣΤΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Εγγραφείτε στην λίστα επικοινωνίας μας για να είστε πάντα ενημερωμένοι.