ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

KOMMON

 

Στις 17 Νοεμβρίου του 1869 κυκλοφορεί η Αισθηματική αγωγή του Γκυστάβ Φλωμπέρ, ενός από τους σπουδαιότερους μυθιστοριογράφους, όχι μόνο του 19ου αιώνα, αλλά όλων των εποχών. Του Δημήτρη Δημητούλη. 

 

Ο Joan Garriga, ψυχοθεραπευτής της σχολής Gestalt, μιλά για τις ανθρώπινες σχέσεις στον δημοσιογράφο και συγγραφέα Victor-Μ. Αmela για την ισπανική εφημερίδα La Vanguardia.

Το ζήτημα της εξόδου από τον καπιταλισμό δεν ήταν ποτέ πιο επίκαιρο. Τίθεται με τους όρους και τον επείγοντα χαρακτήρα μιας ριζικής καινοτομίας. Από την ίδια του την ανάπτυξη, ο καπιταλισμός άγγιξε ένα όριο το οποίο είναι ανίκανος να ξεπεράσει.

Ο αποκεφαλισμός του αμερικανού δημοσιογράφου Τζέιμς Φόλεϊ από τους εξτρεμιστές του Κράτους του Ισλάμ σε Συρία και Ιράκ (ISIS) σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να εξισωθεί με τις αγριότητες των δυτικών δυνάμεων και του κράτους των ΗΠΑ.

Το ερώτημα που απαντήθηκε με τον πιο ευχάριστο τρόπο στις 30 Ιουλίου, είναι αν μία κυρίαρχη χώρα μπορεί να γυρίσει την πλάτη της στα κερδοσκοπικά κεφάλαια και να αρνηθεί να τα πληρώσει. Το μάθημα που έδωσε η Αργεντινή είναι πως ένα κυρίαρχο κράτος διατηρεί το δικαίωμα να αρνηθεί την αποπληρωμή ομολόγων που κατέχουν τα κερδοσκοπικά κεφάλαια!

Ο χώρος των εκδόσεων άνοιξε πυρ κατά της Amazon. Στις ΗΠΑ εννιακόσιοι συγγραφείς κατήγγειλαν τις πρακτικές του κολοσσού των online πωλήσεων δίνοντας συνέχεια στη διαμάχη της εταιρείας με γαλλικό εκδοτικό οίκο. Διαβάζουμε το άρθρο της Audrey Fournier, από τη Monde.

 

Αν πληκτρολογήσει κανείς στην αναζήτηση του facebook το όνομα Robin Williams η πρώτη επιλογή που εμφανίζεται είναι η ομώνυμη σελίδα: Robin Williams – Διασκεδαστής –

 

(από το αρχαίο ρήμα σκεδάννυμι που σημαίνει διασκορπίζω, σπαταλώ, διαλύω. Διασκορπίζομαι και διαλύομαι, στην παθητική φωνή, και όποιος διαθέτει αντίληψη των απαιτήσεων που έχει το επάγγελμα του ηθοποιού στο σημερινό περιβάλλον και μάλιστα στη μεγαλύτερη βιομηχανία θεάματος στον κόσμο, καταλαβαίνει πολύ καλά τι εννοώ)

 

– αρέσει σε 6.919.726 άτομα

 

(και θα αρέσει σίγουρα σε πολλά ακόμα με αφορμή την αιφνιδιαστική είδηση του θανάτου του).

 

Ο διασκεδαστής διαλύθηκε λοιπόν. Αυτοκτόνησε.

 

Ο Ρόμπιν Ουίλιαμς γεννήθηκε στις 21 Ιουλίου 1951 στο Σικάγο σε μια μεσοαστική οικογένεια. Ο πατέρας στέλεχος της Φορντ. Η μητέρα είχε ασχοληθεί στο παρελθόν με το μόντελινγκ. Στο σχολείο τον πείραζαν για τα παραπανίσια κιλά του τα οποία κατόρθωσε να χάσει όταν ασχολήθηκε με τον αθλητισμό. Στα 16 του μετακομίζουν οικογενειακώς στο Σαν Φρανσίσκο της Καλιφόρνια το οποίο δεν εγκατέλειψε ποτέ. Το 1969 σπουδάζει πολιτικές επιστήμες στο Κλέρμοντ.

 

Όταν τελειώνει τις σπουδές του παρακολουθεί μαθήματα υποκριτικής στο Μαρίν.  Δεν αργεί να κερδίσει τη δύσκολη υποτροφία για το Juilliard School της Νέας Υόρκης. Εκεί θα γνωρίσει την πρώτη του γυναίκα – τη χορεύτρια Valerie Velardi – και τον Christopher Reeve ο οποίος θα γίνει συγκάτοικος και στενός του φίλος. Ήταν ο Ρόμπιν Ουίλιαμς αυτός που κράτησε στη ζωή τον Ρηβ, επιστρατεύοντας όλες του τις δυνάμεις και το καλύτερό του χιούμορ, στις πιο δύσκολες στιγμές μετά το ατύχημα που τον άφησε παράλυτο.

 

Η πρώτη του ταινία είναι το 1977 – Can I do it ‘till I need glasses. Το 1978 εμφανίστηκε σε ένα επεισόδιο της δημοφιλούς τηλεοπτικής σειράς  Happy days  ως εξωγήινος Μορκ. Ο παραγωγός Γκάρι Μάρσαλ εντυπωσιάστηκε από την αίσθηση του χιούμορ και τα αντανακλαστικά του. Η επιτυχία του στο συγκεκριμένο ρόλο γέννησε μια νέα τηλεοπτική σειρά, το Mork & Mindy που παίχτηκε από το 1978 ως το 1982 και του χάρισε την πρώτη του χρυσή σφαίρα.

 

Το 1980 το Χόλιγουντ του χτύπησε την πόρτα με τον Ρόμπερτ Άλτμαν να τον ζητάει για την ταινία του Ποπάι η οποία δεν έτυχε θερμής υποδοχής. Η καθιέρωση του Ουίλιαμς έρχεται το 1987 με το Καλημέρα Βιετνάμ. Ακολουθεί το 1989 o Κύκλος των χαμένων ποιητών.

 

Το Καλημέρα Βιετνάμ είναι ένα ελαφρύ αντιπολεμικό έργο που άφησε έντονες εντυπώσεις στους Αμερικανούς. Ο Κύκλος είναι ένα ποίημα για τη γνώση, την ανάγνωση, την ελεύθερη διαμόρφωση του ανθρώπου. Μια ταινία που σημάδεψε μια γενιά, τη δική μας γενιά.

 

Tο 1991 κερδίζει την τρίτη υποψηφιότητα για τα Όσκαρ με την ταινία The Fisher King του Terry Gilliam. Τελικά κατακτά το βραβείο για τον β’ ανδρικό ρόλο στην ταινία Good Will Hunting. Στην ταινία, του 1997, ο Ουίλιαμς υποδύεται τον ψυχίατρο Sean Maguire ο οποίος μας λέει πως την πραγματική απώλεια τη βιώνουμε μόνο όταν χάσουμε κάτι που αγαπάμε περισσότερο από τον εαυτό μας.

 

 

Τι είπαν για αυτόν

 

Δηλώσεις για το θάνατο του Ρόμπιν Ουίλιαμς έκαναν εκατοντάδες συνεργάτες και συνάδελφοί του. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πλημμύρισαν καταθέσεις, αφηγήσεις αναμνήσεις. Δήλωση έκανε και ο αμερικανός πρόεδρος Μπαράκ Ομπάμα, κάτι που σχολιάστηκε σε μερίδα του Τύπου στις ΗΠΑ ως «σπάνια τιμή για έναν κωμικό». Η δήλωση του Ομπάμα περιγράφει ένα μοναδικό ταλέντο που «μπήκε στη ζωή μας σαν ένας εξωγήινος — αλλά κατέληξε να αγγίξει κάθε πτυχή του ανθρώπινου πνεύματος».

 

Αυτό που μένει από τις δηλώσεις των συναδέλφων του Ουίλιαμς είναι ότι ήταν ένας άνθρωπος που νοιαζόταν και βοηθούσε τον άλλο. Γενναιόδωρος συμπρωταγωνιστής και αληθινός συνεργάτης σε αυτή τη βιομηχανία του κινηματογράφου δεν είναι κάτι αυτονόητο. Ενθάρρυνε τους νεότερους ηθοποιούς, τους πιο άπειρους, που δούλευαν μαζί του. Δεν ήταν καθόλου ανταγωνιστικός.

 

Το Χόλιγουντ τελικά τον κατέταξε ως κωμικό ηθοποιό, ο Oυίλιαμς όμως διέπρεπε στους ρόλους που είχαν ένα στοιχείο «καθοδήγησης» στον ανθρωπισμό.

 

Χαρακτηριστικός ρόλος ως προς αυτό, ο δάσκαλος στον Κύκλο των χαμένων ποιητών.

 

 

 

 

Το χιούμορ του, η ευστροφία του δεν ήταν γνωρίσματα ενός διασκεδαστή. Το χιούμορ του άφηνε μια γλυκόπικρη αίσθηση. Είχε τη δυνατότητα να σε κάνει να γελάς και να σκέφτεσαι, όπως σημείωσε ο Κέβιν Σπέισι.

 

Το Νοέμβριο του 2007 στη μεγάλη απεργία των σεναριογράφων εμφανίστηκε στη γραμμή των απεργών με τις πικέτες στο Κέντρο της Time Warner στη Νέα Υόρκη μοιράζοντας κουλούρια.

 

Ήθελε να κάνει κάπως καλύτερο τον κόσμο, όπως έγραψε στο τουίτερ ο ηθοποιός Steve Carell.

 

 

Επίλογος

 

Το 1982 είδε τον φίλο του Τζον Μπελούσι να πεθαίνει στα τριάντα τρία του χρόνια από τα ναρκωτικά και αυτό το γεγονός οδήγησε στην απεξάρτηση τον ίδιο. Κατάφερε να μείνει είκοσι χρόνια μακριά από τη χρήση. Ο ίδιος σε δημόσιες εμφανίσεις του αντιμετώπισε με φοβερό αυτασαρκασμό την περιπέτειά του με τον εθισμό.

    

Οι ερμηνείες για την αυτοκτονία του μένουν στο σχήμα της αντίφασης ενός ανθρώπου που παίζει σε κωμικές ταινίες και ο ίδιος υποφέρει από κατάθλιψη. Το γεγονός ότι η βιομηχανία του Χόλιγουντ απομυζεί και εξαντλεί τους πρωταγωνιστές της οδηγώντας τους σχεδόν υποχρεωτικά στα χάπια, τις ναρκωτικές ουσίες ή στο αλκοόλ, μένει συχνά στην αφάνεια. Έρχεται μόνη της η κατάθλιψη σε αυτό το κοινωνικό περιβάλλον;

 

Οι υψηλές αμοιβές, για όσο διαρκούν, δεν εξασφαλίζουν τα πάντα. Για να καταφέρει να κρατήσει τη δόξα και τα λεφτά, να αντέξει τους ρυθμούς και τον εξοντωτικό ανταγωνισμό στο Χόλιγουντ, ένας ηθοποιός ακόμα και με την αναγνωρισιμότητα του Ρόμπιν Ουίλιαμς, χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια.

 

Μάλλον ακριβώς ένας ηθοποιός στην ωριμότητά του έχει ακόμα περισσότερες δυσκολίες να αντιμετωπίσει. Μέσα σε δύο χρόνια, που έμελλε να είναι τα τελευταία χρόνια της ζωής του, ο Ρόμπιν Ουίλιαμς έκανε 7 ταινίες και ένα σίριαλ, πράγμα που ενδεχομένως μαρτυρά οικονομικά προβλήματα ή μειωμένες απολαβές.  

 

Σε όσους η είδηση του χαμού του, και μάλιστα με αυτό τον τρόπο, έφερε δάκρυα ή συγκίνηση, θα μπορούσε ίσως να δώσει και αφορμή για σκέψη.

 

 

Επιμέλεια: Σταυρούλα Μουσούλη

 

  

Ο επίτιμος καθηγητής κοινωνιολογίας Ζίγκμουντ Μπάουμαν απαντά για την κρίση, τον καταναλωτισμό, τις μορφές αντίστασης, την ανάγκη αλλαγής νοοτροπίας και το πώς βλέπει το μέλλον.

 

Όπως σε πολλά μέρη του κόσμου, έτσι και στη Γαλλία, οργανώθηκαν διαδηλώσεις διαμαρτυρίας για την πολεμική εισβολή του Ισραήλ στη Γάζα, μέσα στον Ιούλιο, και ενώ το Ισραήλ συνεχίζει τους καταστροφικούς βομβαρδισμούς. Στη Γαλλία δεν ζουν πολλοί Παλαιστίνιοι, ενώ το εβραϊκό στοιχείο είναι αρκετά έντονο. Παρ' όλα αυτά, οι κινητοποιήσεις ήταν σημαντικές και πολυπληθείς και συχνά ταραχώδεις. Σε ορισμένες περιπτώσεις οι διαδηλώσεις έκλεισαν με συγκρούσεις, γεγονός που σχολιάστηκε εκτενώς.

Τρίτη, 29 Ιουλίου 2014 14:57

Γάζα, η σημερινή Γκερνίκα

Για να μπορέσουμε να καταλάβουμε τι κρύβει η «λογική» των ίσων αποστάσεων και ευθυνών, που πλασάρεται από ελληνικά και ξένα ΜΜΕ, θα πρέπει να προσεγγίσουμε λογικά την πραγματικότητα και να  απαντήσουμε σε βασικά ερωτήματα. Της Συλβί Τσάλα.

Σελίδα 70 από 73

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ

Kommon

Θέλουμε να μιλήσουμε για τον κομμουνισμό της εποχής μας, την αναγκαία αλλά όχι δεδομένη προοπτική. Θέλουμε να μιλήσουμε ταυτόχρονα για την καθημερινή επιβίωση και τον αγώνα γι’ αυτήν.

ΛΙΣΤΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Εγγραφείτε στην λίστα επικοινωνίας μας για να είστε πάντα ενημερωμένοι.