ΑΛΕΚΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ

Η εποχή που η Ευρωπαϊκή Ένωση πλασαριζόταν ως το απαραβίαστο σύμβολο της νέας Ευρώπης, στη θέση ακόμη και των ιδανικών της Γαλλικής Επανάστασης, έχει παρέλθει οριστικά. Η ίδια η πορεία της ακολούθησε και ακολουθεί το σχήμα συγκρότηση – σύγκρουση – νέα παροδική ισορροπία που προετοιμάζει την επόμενη σύγκρουση αγνώστων επιπτώσεων. (Τέτοιας μορφής ήταν η έξοδος του Ενωμένου Βασιλείου από την ΕΕ πριν λίγο καιρό).

Θρησκευτικό δόγμα - επιστημονικό αξίωμα 

Η σχέση της επιστήμης με τη θρησκεία είναι μια σχέση που χαρακτηρίζεται από την ιστορικότητα της. Από μια συνεχή διαπάλη αλλά και διαρκή επαναδιαπραγμάτευση που συνοδεύονται από οξείες συγκρούσεις, πρόσκαιρους, εύθραυστους και αντιστρέψιμους επιχειρούμενους συμβιβασμούς ανάμεσα σε άτομα, κοινωνικές ομάδες και θεσμούς σχετικά με τη διαμόρφωση ενός πλέγματος απόψεων για τη δομή του κόσμου, για το είδος των σχέσεων μεταξύ των ανθρώπων.

 

Από τις 13 Μάρτη, τότε που η κυβέρνηση της ΝΔ δια του κ. Χαρδαλιά ανακοίνωνε – ανάμεσα στα άλλα - την απαγόρευση των συναθροίσεων 10 ατόμων και άνω και την τιμωρία για την παραβίαση του μέτρου με πρόστιμο ύψους 1.000 ευρώ πέρασαν μόλις 50 μέρες.

 

 

Θυμάμαι τότε που παρακινούσα έναν σπουδαίο, κατά γενική ομολογία, φίλο μου - που δεν ζει πια - να μην ασχολείται με τις μικρές καθημερινές τριβές και τις μικρότητες και να δοθεί σε αυτό που του αντιστοιχούσε.

 

Ο Μανώλης Γλέζος ζούσε ταυτόχρονα στο παρελθόν, στο παρόν και στο μέλλον, έτσι όπως τα προσέγγιζε.

 

Το Kommon στο πλαίσιο της (όσο γίνεται πιο) αντικειμενικής ενημέρωσης για την κατάσταση που επικρατεί και τα μέτρα που παίρνονται στον κόσμο για την αντιμετώπιση της πανδημίας παρουσιάζει περίληψη της απόφασης του ΠΓ του ΚΚ Κούβας η οποία δημοσιεύτηκε στην Granma την Τετάρτη, 25 Μάρτη.

Είναι βράδυ Κυριακής και έχω μπροστά μου την ιστοσελίδα coronavirus.jhu.edu την οποία συγκρότησαν ο καθηγητής Μηχανολογίας και Συστημάτων Μηχανικής στο πανεπιστήμιο Johns Hopkins, Lauren Gardner, με τη μεταπτυχιακή φοιτήτρια Ensheng Dong.

 

«Όλα δείχνουν, σημείωνε ο Παπαχελάς στη Καθημερινή στις 20 του Γενάρη, ότι θα φτάσουμε στη «στιγμή της αλήθειας. Το αν αυτό θα γίνει έπειτα από μια μεγάλη ένταση ή όχι, θα φανεί ….»

Συστατικό στοιχείο αυτής της «αλήθειας» είναι οι ελληνοϊσραηλινές σχέσεις, το «γιατί» και το «πώς», καθώς το Ισραήλ είναι δομικό στοιχειό των εμπλεκομένων μερών.

Ο ελληνικός κρατικός σχηματισμός, εδώ και οκτώ περίπου χρόνια, κινείται στον αστερισμό του νέου ισραηλινού «αμυντικού» δόγματος.

Σιγά αλλά σταθερά, μέρα με τη μέρα, συγκροτούνται τα στρατόπεδα στην ευρύτερη περιοχή της νοτιοανατολικής Μεσογείου. Οι αντιθέσεις εκδηλώνονται και παίρνουν μορφή και περιεχόμενο ενός διευρυνόμενου πλέγματος στο οποίο περιπλέκονται όλες οι μεγάλες δυνάμεις (ΗΠΑ, Κίνα, Ρωσία, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία), οι ισχυρές δυνάμεις της περιοχής (Τουρκία, Αίγυπτος, Ισραήλ, Κατάρ) και η Ελλάδα. Το επίκεντρο είναι η Λιβύη και η θάλασσα της εξ αιτίας των υψηλών αποθεμάτων σε πετρέλαιο και αέριο και ακολουθούν η Ελλάδα και η Κύπρος.

Τώρα πια που οι θάλασσες δεν είναι μόνο δρόμος ταξιδιών και περιοχές αλιείας αλλά διαφιλονικούμενα ενεργειακά οικόπεδα που ορίζει (εν πολλοίς αυθαίρετα) η κάθε χώρα όπως οι καουμπόηδες στην άγρια Δύση: Από δω ως που έφτανε το μάτι τότε, από δω ως που επιτρέπουν το σκάψιμο στους βυθούς τα σύγχρονα θερμοαντοχικά υλικά, η σκληρότητα και η ισχύς άντλησης των πρωτόγνωρων αντλητικών μηχανών.

Αλλά τι ακριβώς σχεδιάζει η Τουρκία υπό το ΑΚΡ και τον Ερντογάν στην περιοχή;

Το ενδιαφέρον για την ιστορία έχει να κάνει κυρίως με αυτά που έρχονται. Έχει δηλαδή να κάνει με την αχαλίνωτη καπιταλιστική βαρβαρότητα, την εύθραυστη και αντιφατική ριζοσπαστικότητα, την κρισιμότητα ενός ιδιαίτερα μετά την κρίση ρευστού κόσμου που σημαδεύεται από την εκτίναξη όλων των βασικών του αντιθέσεων. Η ίδια η τάση αναζήτησης, επανεκτίμησης και επανάκτησης της ιστορίας είναι μια αντικειμενική ανάγκη, που είτε θα καλυφθεί τελικά από την ηγεμονία της αντιδραστικής ιστορικής αναθεώρησης με τις διάφορες παραλλαγές της, είτε θα σφραγισθεί από το εγχείρημα ενός νέου εργατικού πολιτισμού της κομμουνιστικής επανίδρυσης.

Σελίδα 1 από 7

Kommon

Θέλουμε να μιλήσουμε για τον κομμουνισμό της εποχής μας, την αναγκαία αλλά όχι δεδομένη προοπτική. Θέλουμε να μιλήσουμε ταυτόχρονα για την καθημερινή επιβίωση και τον αγώνα γι’ αυτήν.

ΛΙΣΤΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Εγγραφείτε στην λίστα επικοινωνίας μας για να είστε πάντα ενημερωμένοι.